Kam duoti žmogui pirštai? Arba ką viena siena sako kitai?

Kartą vienas žmogus manęs paklausė: „Kam reikalingi tarpai tarp pirštų?“. Tuokart palaikiau jo klausimą įmantriu sąmoju. Neatsakydama išpyškinau savo sąmojį: „O ką sako viena siena kitai?“. Nuo to laiko prabėgo ne viena diena. Dienos – kaip margas mūsų gyvenimo raštas. Kartais tenka spręsti gana sunkų uždavinį, kuriame tiek daug nežinomųjų... Realiai, vieną uždavinį galime pakeisti kitu, tačiau krizinės gyvenimo situacijos – vargu.
Kas yra krizė?
Krizės – kiekvieno iš mūsų neišvengiama gyvenimo dalis. Kaip rašo knygos „Pasitikėk savo jėgomis“ autorius Anzelm Grun, „beprasmiška jų išvengti, geriau stengtis drąsiai jas pasitikti ir įsiklausyti, ko krizė bando mus išmokyti, ką siūlo keisti, kokių galimybių ieškoti.
Anselm Grun yra benediktinas, teologijos daktaras. Gimė 1945 metais Vokietijoje. Rašo knygas ir veda kursus dvasiniais klausimais. Laikomas vienas populiariausių šios tematikos autorių, puikiai pažįstamas ir lietuvių skaitytojams. Leidykla „Katalikų pasaulio leidiniai“ yra išleidusi šias A.Gruno knygas: „Visi žmonės nori būti laimingi (2012), Anzelmo Gruno atsakymų knyga (2010), „Širdies ramybė“ (2008), „Iki galo patirti Velykų džiaugsmą“ (2007), „Gerai elgtis su savimi“ (2003)“.
Turiu bibliotekininko išsilavinimą, bet meilė knygai, ar noras pažinti, suprasti, išgyventi, gauti atsakymus į dominančius, ar net gyvenimo krizių padiktuotus kankinančius klausimus – nepriklauso nuo pasirinktos specialybės ar įgyto išsilavinimo.
Autorius savo knygoje kaip įveikti krizes, remiasi daugelio filosofų, psichologų, senosios kartos dvasios mokytojų, Biblija ir ne vieną amžių išminčių kartojamomis dogmomis bei patirtimi.
Taigi, kas yra krizė? Krizė – graikų kilmės žodis, reiškiantis sprendimą, lemiamą įvykį ar pasikeitimą. Tai – pavojinga situacija žmogaus stabilumui išlikti.
Geriausiai krizinę situaciją atspindi ne kas kita, o kiekvieno žmogaus individuali situacija, kurioje jis tampa labai pažeidžiamu.
Eiti iki galo
Trumpam įsivaizduokime kokioje dvasinėje būsenoje yra atsidūręs aprašomas asmuo.
Kai miestas visiškai nurimsta, moteris išeina iš namų . Ji turi tikslą . Jos galutinis maršrutas – pasiekti tilto į jūrą, pabaigą. Nežiūrint į tai, kad nakties metu nėra saugu eiti, tačiau ji išdidžiai iškėlusi galvą eina savo pasirinkto maršruto keliu.
Jūra audringa, einant ji jaučia, kaip vandens purslai trykšta iš po medinių tilto lentų. Slidu, stiprus vėjas verčia iš kojų. Bet jai patinka galynėtis su vėju, todėl, pasiekusi tilto galą, džiaugsmingai sau prisipažįsta: „Aš atėjau”.
Reikės sugrįžti...
Štai tikslas pasiektas. Rodos, galėtų apsisukti ir, paspartinusi žingsnį, sugrįžti į šiltus bei jaukius namus. Bet moteris niekur neskuba. Ji įsitveria į tilto turėklą ir iš lėto akimis aprėpia visą nakties panoramą. Čia jai saugu, grįžti ji visai nenori. Sekundės dalį, moters galvoje, kaip meteoritas pralekia mintis, kad suicidą pasirinkę žmonės, išsivadavimą nuo skausmingos esaties, atrado būtent ten, už borto, – pasirinkę mirtį. Tačiau ji labai greitai nuveja tą nežinia iš kur akiplėšiškai atslinkusią mintį į šalį. Moteris pakelia akis į gana šviesų dangų, aprėpia visą paplūdimį. Jos akys sustoja ties kopomis, kur yra jos tėvų namai. Šilta prisiminimų banga užlieja jos krūtinę. Ji pasuka galvą į dabartinių namų pusę, ir kažkoks kamuolys užspaudžia jai gerklę.
Brangiausia kaina – gyventi
Kai augo tėvų namuose, yra palydėjusi akimis du jaunuolius, kurie susikabinę rankomis, džiugiai keliavo link pajūrio. Būdama paaugle, truputį jiems pavydėjo. Gal į jaunos mergaitės širdį beldėsi dar nepatirtas meilės jausmas? Įsimylėjėliai nuėjo, o visai netrukus mažą pajūrio miestelį sudrebino baisi žinia: tuoktis susiruošusius du jaunus žmones, pasigriebė mirtis. Anot pasakotojų, mergina iš laimės užlipo ant tilto atbrailos, paslydusi neišlaikė lygsvaros ir nukrito į ledinį vandenį. Jaunas vyras šoko gelbėti, tačiau likimas abiem buvo pražūtingas. Dabar abu gyvena danguje.
Jaunuolis buvo vienturtis sūnus. Mergaitė dažnai praeidama pro šio vaikino tėvų gražų ir prabangiai atrodantį namą jautė, jog šis yra taip pat miręs.
Tokie išgyventi vaizdiniai žmogų tarsi įrėmina ir užblokuoja nuo neigiamų minčių visam gyvenimui. Jis neleidžia jam jame pasiklysti negrįžtamai.
Žmogus dalyvauja Dievo išmintyje
Anselm Grun išsamiai analizuoja dažniausiai krizę sukeliančius veiksnius, tai – bedarbystė ir viskas kas susiję su žmogaus finansinėmis problemomis.
Anot autoriaus, „tam, kuriam svarbu tik sėkmė, praranda tikrąją tiesą. Jo darbštumas išsigimsta ir veda link tuščio garbės troškimo, noro uždirbti kaip galima daugiau pinigų. Tačiau jei šis darbštumas neturi gilesnio pagrindo, jis suardo valstybės bendrystę, kuri išvirsta į „laukinį kapitalizmą”,– teigia knygos autorius.
Įveikiant bet kokią susidariusios situacijos krizę, ar tai būtų paauglystės, ar identiteto krizė, ar proto, ar vidutinio amžiaus krizė, ar krizė pasitraukus iš profesinės veiklos, ar ligos sukelta krizė, ar sėkmės santykių, ar tikėjimo krizės svarbu nepulti į paniką,– teigia jis.
Anot rašytojo, „pasimetusiems žmonėms reikia, kad kažkas juos palaikytų ir drauge su jais įveiktų krizę. Jiems reikia, kad kas nors stotų už juos, laiduotų ir kaip Jėzus aukotų už juos savo gyvybę”.
J.Ratzingerio manymu, Platonas, kaip ir jo mokytojas Sokratas, susidūrė su radikaliu švietimu. Kurio itin aštrus protingumas vedė prie įsitikinimo, kad žmogui tikroji tiesa kaip tokia yra nepasiekiama. Visada, kai įsigalioja toks tiesos atsisakymas, žmogų ištinka didžiulė krizė, nes tada nustoja klausytis savo sąžinės ir vertinama tik tai, kas sugeba prasimušti, tai galiausiai tampa nuoga tiesa (Ratzingeris, cit. In Sandfuchs, p. 40).Kaip atkirtį sofistų scepticizmui, teigiančiam, kad tiesos pažinti negalima, Platonas išplėtojo naują tiesos sąvoką. Žmogus dalyvauja Dievo išmintyje.”
Išminties klodai – neišsenkantys
Išmintis senovės graikams reiškė atvirumą būties slėpiniui. Romėnai išplėtojo kitokią išminties samprata: išmintingas galiausiai yra tas, kuris geba pats sau būti: „skanus”. Tas, kuris gyvena darnoje su savimi, kuris susitaikė su savimi ir savo gyvenimu, kuris mėgsta save.
Pasak knygos autoriaus, apie išmintį yra kalbėję ir dar kalbės ne vieną šimtmetį, ieškodami joje perlų, kurių mums, paprastiems mirtingiesiems, reikia jų kiekvieną dieną ar valandą. Tačiau, anot knygos, reikėtų gvildenti, kaip išmintis gali mums padėti deramai pasitikti gyvenimo krizes ir konfliktus. Todėl, visų pirma „išmintis parodo pasaulį tokį, koks yra. Ji atveria mums akis tiesai ir neleidžia mums susikoncentruoti tie paviršiniais dalykais. Tas, kuris save vertina tik pagal turtą ir sėkmę, tas neįžvelgia savo gyvenimo tiesos. Jo gyvenimas pasidaro tuščias, be gelmės. Nelieka ryšio su savo širdimi”,– sako teologijos daktaras A.Grun.
Be abejo, visada būta kilimo ir kritimo žmogaus būtyje. Populiarių leidinių autorius mano, jog svarbiausia gyvenime – statytis namus Dieve.
„Kas statosi namus ant iliuzijų smėlio, to namas tikrai kada nors sugrius. Ir tik tas, kuris stato ant uolos, kuri vadinasi Jėzus Kristus, yra protingas ir išmintingas. Jo namas nesugrius net tada, kai siaus krizių audros ir daužys grėsmingos kataklizmų audros”.
Taigi, apie ką byloja žmogaus pirštų tarpai?
Fridrikas Ničė (Friedrich Nietzsche) – vienas žymiausių „gyvenimo filosofijos kūrėjų” teigė, kad krizę galima paversti stimulu. Vokiškas žodis Verstand yra kildinamas iš Versteben – „suprasti”. Taigi, apginti galime tik tai, ką suprantame.
„Tada gebame pastovėti už save ir savo tiesą. Aš suprantu žmogų, jeigu užstoju jį, užtikrinu jam saugią erdvę, kur jis gali būti toks, kaip diktuoja jam jo prigimtis. Aš suprantu žmogų, jei stoviu už jį, jeigu jį ginu,“ – teigia teologijos daktaras A.Grun.
Knygoje kaip įveikti krizes daug vietos skiriama Biblijai, Dievo mokymui, nors šioje vietoje yra ir daug prieštaravimų.
„Filosofas G.W.Leibnizas nagrinėjo teodicėjos klausimą: „Ką Dievas mano apie kančią pasaulyje? Taip Dievas buvo tampomas po proto teismą. Leibnizas išteisino Dievą, nes Dievas sukūrė geriausią pasaulį iš visų galimų” (A.Grun).
Aš nebegvildensiu filosofinių ar religinių dogmų, aš geriau pasistengsiu šiandien patarti tai moteriai, kuri šaltą žiemos naktį stovėjo ant tilto galo skaudžiai susidūrusi su neteisinga gyvenimo realybe, kuri ir atvedė jos sielą ten, kur baigiasi tiltas. Yra žmonių, kur tiltas užsibaigė danguje. Jie nutraukė ryšį su gyvenimu didžiulei kančiai.
Kaip atrasti savyje jėgų gyventi – filosofinis klausimas, į kurį aš šiandien turiu savą atsakymą: viena siena kitai sienai gali pasakyti, kad susitinkam kampe, ir tai neatneš tam kenčiančiam žmogui jokios naudos, o jei suvoksime, kad tarpai tarp pirštų yra duoti tam, kad juos užpildytume meile, daug kas žemėje keistųsi tik į gerą pusę.
Irena Valužė
„Palangos tilto“ redakcija
Jūsų komentaras:
Taip pat skaitykite
Kam duoti žmogui pirštai? Arba ką viena siena sako kitai?
2025 02 12 | Rubrika: Miestas
Kartą vienas žmogus manęs paklausė: „Kam reikalingi tarpai tarp pirštų?“. Tuokart palaikiau jo klausimą įmantriu sąmoju. Neatsakydama išpyškinau savo sąmojį: „O ką sako viena siena kitai?“.
Kelias kelyje arba čiuožti su viena pačiūža
2025 01 09 | Rubrika: Kultūra
Kai mano rankose atsidūrė talentingos žurnalistės, tinklaraštininkės ir rašytojos L. Ever knyga „Kelyje“, prisiminiau kitas, jaunystės metais skaitytas knygas: Džeko Keruako „Kelyje“, Džeromo Selindžerio „Rugiuose prie bedugnės“, Ernesto Hemingvėjaus „Senis ir jūra“, „Kam skambina varpai“, Eriko Marijos Remarko, Oskaro Vaildo kūrinius – tavo pasaulėlis išaugo...
Šį rytą pabudau nuo kažkokio keisto, dar niekada negirdėto garso. Pakėlusi lango užuolaidas, pamačiau saulėtą dangų ir du balandžius, tupinčius ant mano laukinių durų stogo. Paukščia, kraipydami uodegas ir liesdami vienas kitą sparnų galais, šoko savo meilės šokį.
Miniatiūrų mini galerijoje Palangoje – paroda „Kurk etiketę daiktui, ne žmogui!“
2021 08 18 | Rubrika: Kultūra
Į Palangą atkeliavo Kauno Antano Martinaičio dailės mokyklos organizuota paroda – socialinė iniciatyva „Kurk etiketę daiktui, ne žmogui!“. Šio meninio bei socialinio projekto tikslas – paskatinti vaikus per kūrybą išreikšti požiūrį, kad patyčios ir etikečių klijavimas žmonėms yra nepriimtinas elgesys.
Palangoje viena arba dviem vakcinomis nuo COVID-19 jau paskiepyta per 1,3 tūkst. gyventojų
"Palangos tilto" informacija, 2021 03 01 | Rubrika: Miestas
Iki kovo 1 d. imtinai Palangoje dviejų arba vienos vakcinos nuo COVID-19 ligos sulaukė 1 tūkst. 301 gyventojas. Dvi vakcinos dozes jau yra gavę 477 gyventojai, vieną kartą vakcina paskiepyti 824 palangiškiai, iš jų – 283 senjorai.
Pusmetį Palangoje dirbusio jauno moldavo kurorto močiutės pavyduliavo viena kitai
***, 2020 02 14 | Rubrika: Miestas
27-erių moldavas Nikolajus, sausį palikęs Palangą, kurioje darbavosi pusę metų, spėjo ją pamilti. Jaunuolis savo rankomis gerino palangiškių gyvenimo kokybę – dirbo vienoje iš kurorto daugiabučius renovuojančių statybos įmonių. Jis iš Palangos išsivežė ir nuostabius prisiminimus apie kurorto močiutes, kurios, tokios svetingos, vaikino viena kitai pavyduliaudavo.
Eliusė arba viena suplėšyto gyvenimo istorija
2018 03 22 | Rubrika: Miestas
Užmaršties dulkėms lemta nusėti ant daiktų, kuriuos kažkada lietė žmogaus rankos,drabužių , kuriais jis vilkėjo, tik nuotraukoms, paslėptomssenuose nuotraukų albumuose, laikas nemarus. Žmonių atminimais jis atgyja iš naujo. Istoriją apie rusų tautybės mažą mergaitę,karo audrų nublokštą į pajūrio miestelį, Palangą,ir jos įtėvius, Albiną ir Kazimierą Paulauskus...
Irena Pakutinskienė: „Reikia išgirsti, ką sako gintaras“ 1
Livija GRAJAUSKIENĖ , 2012 10 29 | Rubrika: Kultūra
Bežiūrint į nenusakomo grožio Irenos Pakutinskienės kūrinius iš gintaro, kyla klausimas: iš kur tas mokėjimas jį prakalbinti? O gal ne prakalbinti, gal išgirsti, ką sako gintaras? „Ko gero, taip. Su juo reikia kalbėtis: neužtenka pamatyti, reikia ir išgirsti, ką jis sako“, – nusišypso menininkė.
Evelina Sašenko: „Norėjau būti arba dainininkė, arba darželio auklėtoja“
Alfredas PUMPULIS, 2011 07 01 | Rubrika: Kultūra
Dainininkė Evelina Sašenko - šešis kartus „Dainų dainelės“ laureatė, šiuo metu Lietuvos muzikos ir teatro akademijos magistrantūroje studijuojanti džiazo vokalą. Ji dalyvavo tokiuose projektuose kaip „Triumfo arka 2“, LNK muzikiniame projekte „Žvaigždžių duetai 5“, taipogi du kartus jau žengė į nacionalinės atrankos „Eurovizija“ sceną, antrasis kartas, žinia, buvo sėkmingas – mergina...
Palangoje griuvo „Berlyno siena“
„Palangos tilto“ informacija, 2009 08 20 | Rubrika: Miestas
Praėjusį penktadienį J.Basanavičiaus gatvę Palangoje buvo užtvėrusi „Berlyno siena“ – taip palangiškiai bei poilsiautojai pakviesti vienai dienai persikelti į 1961-ųjų rugpjūčio 14-ąją, kai pradėta statyti pasaulį į Rytus ir Vakarus padalijusi Berlyno siena, kuri tapo „geležinės uždangos“ simboliu visoje Europoje.