Standartizuoti mokyklų testai nėra baubas

Eglė PALUBINSKAITĖ, 2016-05-02
Peržiūrėta
3960
Spausdinti straipsnį
Bendrinti per Linkedin
Bendrinti per Facebook

„Palyginti su kitų šalies savivaldybių rezultatais,  Palangos miesto savivaldybės mokinių rezultatai yra aukšti –  patenka tarp dešimties geriausių šalies savivaldybių.” Palangos miesto savivaldybės Švietimo skyriaus vedėja Laima Valužienė
„Palyginti su kitų šalies savivaldybių rezultatais, Palangos miesto savivaldybės mokinių rezultatai yra aukšti – patenka tarp dešimties geriausių šalies savivaldybių.” Palangos miesto savivaldybės Švietimo skyriaus vedėja Laima Valužienė

2014 metais ugdymo įstaigose įvesta naujovė – standartizuoti testai (toliau ST) – vienų vertinami prieštaringai, kitų – teigiamai. Pradinio ugdymo mokinių tėvai neretai mano, kad mažiesiems tokie patikrinimai kelia nereikalingą stresą ir realios mokymosi situacijos neatskleidžia. Standartizuoti testai šiemet vykdomi iki gegužės 6 dienos.

Tikslas – sužinoti realią mokymosi pasiekimų padėtį
Diagnostiniai ir standartizuoti testai vykdomi 2, 4, 6 ir 8 klasėse. Iki 8 klasės tikrinami tik skaitymo, rašymo ir matematiniai sugebėjimai, o 8 klasėje prisideda ir socialinių bei gamtos mokslų patikrinimas. Testai nėra privalomi, tačiau juos vykdo didžioji dalis šalies ugdymo įstaigų. Palangos ugdymo įstaigos tarp tų, kurios įsitraukia į patikrinimą. Standartizuotų testų esmė – sudaryti sąlygas ir mokykloms, ir mokytojams savarankiškai bei objektyviai įsivertinti savo mokinių mokymosi pasiekimus, rinkti grįžtamojo ryšio informaciją, kuri reikalinga ugdymo kokybei gerinti.
Trejus metus ST vykdomi visose Palangos miesto savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklų 4 ir 8 klasėse. Šiais metais testavimas organizuojamas ir 2 bei 6 klasėse.

Individuali mokinio ataskaita – didelis palengvinimas
Pasak Palangos miesto savivaldybės Švietimo skyriaus vedėjos Laimos Valužienės, mokinių rezultatai yra stabilūs: „Išsamesnė trejų metų analizė bus atliekama šiemet. Tačiau palyginti su kitų šalies savivaldybių rezultatais, Palangos miesto savivaldybės mokinių rezultatai yra aukšti“.
Pasak vedėjos, Nacionalinis egzaminų centras (NEC) 2015 metais, taip pat bus ir šiais 2016 metais, kiekvienam standartizuotus testus atlikusiam mokiniui parengė individualią lyginamąją ataskaitą apie jo atliktų ST rezultatus: 4 arba 8 klasės mokinio pasiektą kalbos (atskirai skaitymo ir rašymo), matematikos, 4 klasės mokinio pasiektą pasaulio pažinimo ar 8 klasės mokinio pasiektą gamtos mokslų ir socialinių mokslų mokymosi pasiekimų lygį. Mokiniui skirtoje individualioje ataskaitoje taip pat buvo pateikti duomenys apie mokinio pasiekimus: pagal atskiras testuojamų dalykų arba kognityvinių gebėjimų sritis, bei kaip pagal mokymosi pasiekimų lygius pasiskirsto mokyklos ir klasės, kurioje jis mokosi, ir šalies bendrojo ugdymo mokyklų mokiniai. Tokios analizės padeda pamatyti, koks mokinio pasiekimų lygis palyginti su kitais bendraamžiais, kur dar galima pagilinti žinias ir padirbėti daugiau.
Trumpa ataskaita, apibendrinanti pagrindinius ST rezultatus, parengiama ir kiekvienai savivaldybės mokyklai. „Šia analitine medžiaga mokykla ar mokytojai gali naudotis aptardami konkrečius kiekvieno mokinio, atskirų mokyklų mokinių pasiekimų gerinimo klausimus. Tad manyčiau, kad ST yra puikus įrankis mokiniui pasitikrinti savo žinių ir gebėjimų lygį, galbūt susidaryti individualų tobulėjimo planą“, – sako vedėja.

Pagal ugdymo pasiekimus – geriausių savivaldybių dešimtuke
Paklausus Švietimo skyriaus vedėjos, ar išties ST reikalingi pradinukams, kremtantiems mokslus dar tik antrus metus, L. Valužienė mano, kad tai tikrai nieko bloga: „Vaikai nuo pirmos klasės rašo testines užduotis. Gauti rezultatai padeda geriau suprasti vaiko mokymosi poreikius, atskleisti stipriąsias bei tobulintinas sritis“. Vedėja mano, kad mokytojui su vaiku ir jo tėvais aptarus pasiekimus, galima padėti bendrai išsikelti realius mokymosi uždavinius, planuoti konkrečias mokymosi veiklas, aptarti mokymosi gerinimo klausimus.
L. Valužienė ST vertina tik teigiamai: „Džiugina, kad palangiškių 4 klasių mokinių skaitymo ir pasaulio pažinimo rezultatai yra gerokai aukštesni už nacionalinius mokinių pasiekimų tyrimus ir kitų savivaldybių mokyklų, kurios dalyvavo ST tyrime, rezultatus“. Švietimo skyriaus vedėjos pateiktais duomenimis, matematikos ir raštingumo 4 klasių mokinių rezultatai taip pat lenkia Respublikos mokinių pasiekimų vidurkį: „8 klasių mokinių rezultatai taip pat aukštesni nei Respublikos nacionalinių mokinių pasiekimų tyrimų vidurkis“.
Pagal bendrus mokomųjų dalykų pasiekimus iš 42 savivaldybių Palangos miesto savivaldybės 4 klasės mokinių pasiekimai yra antroje vietoje, o 8 klasės – 6 vietoje.

Baiminamasi be reikalo
Palangos Vlado Jurgučio pagrindinės mokyklos direktorė Laimutė Benetienė teigia, kad nėra tekę iš vaikų tėvų išgirsti, kad ST yra blogai: „Esu girdėjusi įvairių nuomonių iš šalies, tačiau kad būtų atėję kreiptis į mane – tikrai ne“. Ir ta ST baimė tikrai, pasak direktorės, nepagrįsta: „Tai išties naudingas dalykas tiek patiems mokiniams, tiek mokytojams. Dažnai visuomenėje girdima nuomonė, kad ST neparodo realios situacijos. Nesutinku su tokia nuomone, nes po patikrinimų testų rezultatai analizuojami, mokiniai sužino, kurioje srityje dar reikėtų papildomai padirbėti“.
Žemesniųjų, 2 ir 4 klasių mokiniams, testai, pasak direktorės, nėra baisus iššūkis: „Vaikas nuosekliai mokosi visus metus, jam ST metu nėra pateikiama nieko naujo. Užduotys ir laikas joms atlikti parenkami atsižvelgiant į vaiko amžių, antrokams gali būti skiriama papildomai dešimt minučių“. Direktorė mano, kad visą „baisumą“ sukelia patikrinimo pavadinimas: „Iš tikrųjų tai tėra elementarus mokymosi pasiekimų patikrinimas, dėl kurio neturėtų kilti jokių stresinių situacijų. Ir mažųjų tikrai negąsdiname šiuo ST pavadinimu, juo labiau, kad patikrinimui nereikia ruoštis papildomai iš anksto“. Mokyklos direktorė teigia, kad mokiniai turėtų pratintis nuo mažens prie didesnių patikrinimų: jų laukia ir pagrindinio ugdymo patikrinimas, vėliau – brandos egzaminai, tad viskam reikia ruoštis nuosekliai ir iš anksto.

Diskusijų daugiau nei konkrečių atvejų
Palangos „Baltijos“ pagrindinės mokyklos psichologė Andželika Korolenko-Grigaitienė teigia, kad nuomonių apie ST girdi visokių, tačiau, kad vaikai konkrečiai kreiptųsi dėl kylančių sunkumų, nėra pasitaikę: „6 ir 8 klasėse ST testai dar, galima sakyti, yra naujovė, tačiau nesklandumų ar bėdų dėl to nekyla“. Psichologė neneigia, kad diskusijų kyla įvairių, tačiau konkrečių atvejų dėl to – ne: „Ypač aktyviai diskutavo tėveliai pradžioje, kuomet buvo įvedami ST, tačiau jau po pirmųjų metų įsitikino, kad tai nieko baisaus“. Psichologė mano, kad nėra reikalo dėl tokių dalykų panikuoti: „Žinoma, kiekvienas patikrinimas sukelia kad ir menką įtampą, tačiau pagalbos būtent šiais klausimais mūsų ugdymo įstaigoje dar neprireikė nė vienam“.
Pasak psichologės, dažniau į ją kreipiasi 10 klasių mokiniai, kuomet jų laukia pagrindinio ugdymo pasiekimų egzaminai: „Yra atvejų, kuomet tenka individualiai dirbti su mokiniais. Tačiau dažnai prie to prisideda ne tik egzaminai, bet dar ir asmeninės problemos, kas ir iššaukia stresą, pervargimą ir pan.“

Tėvų nuomonė skiriasi nuo pedagogų
Palangos V. Jurgučio pagrindinės mokyklos ketvirtokės mama Lina Stankevičienė mano, kad pradinėse klasėse tokių patikrinimų dar neturėtų būti: „Vaikas jautriai išgyveno. Prieš patikrinimą kartu vartėme visą knygą iš naujo. Nesutikčiau, kad nereikia ruoštis papildomai“. L. Stankevičienė pasakojo, kad pažįsta antroko mamą, kurios sūnus su ašaromis po patikrinimo skambino mamai, kad nespėjo atlikti visų užduočių laiku: „Vaikas bijojo, kad jo už tai neperkels į aukštesnę klasę. Mano dukra taip pat guodėsi, kad nespėjo“. Pasak mamos, tokio amžiaus vaikai dar pernelyg išsiblaškę: vyresni mokiniai į tokius dalykus žvelgia atsakingiau, mažiau baiminasi, tad mažiukams, pašnekovės manymu, ST nebūtini.
Tos pačios mokyklos mokinio mama Daiva Lizzi mano priešingai, kad ST ugdo mokinių atsakomybę ir yra reikalingi: „Vaikas jau iš anksto ruošėsi, pasakojo, kad jo laukia svarbus patikrinimas. Tokiu būdu ugdomas atsakomybės jausmas“. Pasak mamos, labai daug priklauso nuo pedagogo nuteikimo: „Jei vaikas nebus gąsdinamas, kad čia labai sunku, kad neišlaikius nebus perkeliamas į aukštesnę klasę, tai, žinoma, bus reaguojama visai kitaip. Mūsų atveju buvome iš anksto pozityviai nusiteikę, tad papildomo streso tikrai ST nesukėlė“.
D. Lizzi mano, kad ST reikalingi kaip jėgų išbandymas: „Nereikia labai sureikšminti. Visi vienokius ar kitokius žinių patikrinimus turėjome ir savo mokymosi laikais, gal skyrėsi tik pavadinimas. Vaikas sužino, kas jam sekasi geriau, o kas prasčiau. Manau, kad tikrai tik į naudą“.

Jūsų komentaras:

Taip pat skaitykite

Trečiadienį paskelbti šalies gimnazijų ir aukštųjų mokyklų reitingai. Atrankinių ir neatrankinių mokyklų reitinguose lyderių pozicijas išlaikė Vilniaus ir Klaipėdos licėjus.


Nuo gruodžio 1 d. keičiantis privalomo darbuotojų testavimo ir Galimybių paso išdavimo tvarkoms, mobiliuose punktuose nebebus atliekami greitieji antigeno testai. Asmenų, kurie greitajam antigeno testui atlikti mobiliuose punktuose yra užsiregistravę po gruodžio 1 d., registracijos bus atšaukiamos.


Žurnalui „Reitingas“ analizuojant šalies pagrindinių mokyklų rezultatus, pastebėta, jog pasiekimų rezultatai skiriasi net penkis kartus. Pastaruoju metu vertintojų pliekiamos mokyklos sulaukia itin aštrios kritikos: kaip taip gali būti, jog mokiniai savo žiniomis atsilieka net dvejais metais. Kurorto pagrindinės mokyklos, paaiškėjo, nėra jau tokios prastos...


Jau įprasta, jog kasmet sudarinėjami visų Lietuvos mokyklų reitingai. Dažniausiai didžiausias dėmesys skiriamas gimnazijoms, tačiau žurnalas „Reitingai“ paskelbė ne tik šių, bet ir pagrindinių mokyklų reitingus. Taip siekta atskleisti, ar tinkamai paruošiami mokiniai mokyklose.Visuotiniai rezultatai nedžiugina, nors Palangos mokyklose, kaip paaiškėjo...


2014 metais ugdymo įstaigose įvesta naujovė – standartizuoti testai (toliau ST) – vienų vertinami prieštaringai, kitų – teigiamai. Pradinio ugdymo mokinių tėvai neretai mano, kad mažiesiems tokie patikrinimai kelia nereikalingą stresą ir realios mokymosi situacijos neatskleidžia. Standartizuoti testai šiemet vykdomi iki gegužės 6 dienos.


Naujasis anglų baubas – bulgarai ir rumunai

Mindaugas GRIŠKEVIČIUS, 2014 02 10 | Rubrika: Nuomonės

„Ale žinai, tie bulgarai ir rumunai užplūs Angliją, atims iš mūsų darbus. Kaip siaubingai jie ten gyvena, už kelis svarus per mėnesį palapinėse, juk čigonai jie “, - maždaug prieš mėnesį vietos turgelyje nugirdau su siaubu akyse šnekučiuojant dvi senyvo amžiaus angles. Būtent metų sandūra Ūkanotojo Albiono šalyje buvo paženklinta panikos, nerimo bei...


Konkurencija tarp mokyklų – išpūstas dalykas?

Livija GRAJAUSKIENĖ , 2012 10 18 | Rubrika: Jūros vaikai

Ne paslaptis, kad tarp mokyklų – ypač didesniuose miestuose – vyksta savotiška konkurencija: jau nuo seno yra susiklosčiusi nuomonė, kad vienoje geriau parengiami „tiksliukai“, kitoje – humanitarai, trečia apskritai laikoma „stipresne“. Tam tikros alyvos į ugnį šliūkšteli ir devinti metai žurnalo „Veidas“ skelbiami...


Audrius Stonkus, jau ne vienerius metus dirbantis istorijos mokytoju Palangos senojoje gimnazijoje, sutiko pasidalinti aktualijomis apie mokytojų gyvenimą, neklaužadas mokinius bei kaip juos geriausia sutvardyti, nenaudojant jokio smurto.


Forume išrinktas Palangos miesto mokyklų savivaldų informavimo centro pirmininkas

Palangos Senosios gimnazijos Parlamento narys Antanas Mikalauskas, 2011 04 04 | Rubrika: Miestas

Lietuvos moksleivių sąjunga (LMS) yra paruošusi projektą mokinių savivaldų stiprinimui.  Mokyklų savivaldos informavimo centras (toliau-MSIC) - tai miesto mokinių savivaldų susibūrimas, kuris turi atsirasti kiekviename mieste, visoje Lietuvoje. MSIC tikslas - vienyti mokyklų savivaldas, stiprinti jų struktūrą, didinti mokinių dalyvavimą ir aktyvumą savivaldų veikla. Toks mokyklų...


Nustatytos mokyklų aptarnavimo teritorijos

Dalia JURGAITYTĖ, 2009 06 18 | Rubrika: Miestas

Palangos miesto taryba 2009-2010 mokslo metams nustatė bendrojo lavinimo mokyklų aptarnavimo teritorijas pagal pradinio ir pagrindinio ugdymo programas. Nuspręsta, jog Senajai gimnazijai aptarnavimo teritorija nenustatoma.


Palangos tiltas gyvai
Renginių kalendorius