Skrydžių valdymo centras: „Esame savo darbo fanatikai“

Monika ŠIUGŽDAITĖ, 2009-06-27
Peržiūrėta
2585
Spausdinti straipsnį
Bendrinti per Linkedin
Bendrinti per Facebook

Palanga – ne tik saulėlydis nuo jūros tilto, triukšminga J.Basanavičiaus gatvė ir dviračių takas pušyne. Palangą savotiškai reprezentuoja ir virš galvos kylantys ir besileidžiantys lėktuvai. Tačiau retas susimąsto, kaip, kada ir kodėl jie kyla ir leidžiasi.

 

Nepastebimas, bet labai reikšmingas darbas

Lyg burtažodis skambantis pavadinimas „Palangos skrydžių valdymo centras“ – tai valstybinės įmonės „Oro navigacija“ dalis. Pastaroji įmonė – vienintelis oro eismo paslaugų, navigacijos, stebėjimo ir aviacijos informacijos paslaugų teikėjas Lietuvos Respublikos ir jai paskirtoje oro erdvėje. Tik dėl profesionalų, dirbančių „Oro navigacijoje“ ir keliuose skrydžių valdymo centruose, Lietuvos oro erdvę kerta, Lietuvoje saugiai kyla ir leidžiasi lėktuvai. Centro uždavinys – saugi oro erdvė jos naudotojams. Palangoje, oro uosto teritorijoje įsikūręs centras, dirba patį sunkiausią, bet dažnai nepastebimą darbą – reguliuoja saugų orlaivių judėjimą virš mūsų galvų.

 

Pomėgiai – danguje

Aviacija – daug kam tiesiog mistiška sritis. Balti lėktuvų sparnai, bilietai, oro uostas, lagaminas – tiek težino daugelis mūsų. Tačiau iš tiesų, net mažytėje Lietuvoje aviacija užima garbingą ir didelę vietą. Už paradinės pusės, kylant ir leidžiantis lėktuvams, lieka tie, kurie dirba patį atsakingiausią ir rimčiausią darbą aviacijos pasaulyje. Dabar, kai daugelio žmonių pomėgiai nebetelpa į „žemės rėmus“, vis dažniau atsiranda drąsuolių, save išbandančių ore: tai ir ultra lengvųjų lėktuvų pilotavimas, parašiutizmas, sklandytuvai, parasparniai, oro balionai. Tad visi turi saugiai išsitekti oro erdvėje.

 

Priprasti reikia šešerių metų

Palangos skrydžių valdymo centro direktorius Albinas Balčiūnas kukliai mosteli rankomis: „Nežinau net ką pasakoti, mes tiesiog dirbame savo darbą“. O darbas – itin atsakingas, kupinas stresinių situacijų, reikalaujantis atidumo, žaibiškos mąstysenos, logikos, stiprybės ir atsidavimo darbui. Čia dirbantys 24 žmonės rūpinasi saugia oro erdve, dirbdami petys į petį. „Kitaip ir būti negali“, - šypteli centro direktorius, aviacijos pasauliui atidavęs tris dešimtmečius.

Skrydžių vadovas, baigęs mokslus, pilnaverčiu tam tikros komandos nariu tampa tik maždaug per šešerius metus. Tiek laiko prireikia perkrimsti darbo sistemą ir prisitaikyti prie konkrečių darbo sąlygų ir išmokti dirbti visiškai savarankiškai. „Kai skrydžių vadovas vienu metu gali kalbėti telefonu, rašyti, mąstyti ir vadovauti skrydžiams – jis tinkamas tokiam darbui“, - tikino A.Balčiūnas. Visi skrydžių vadovų pokalbiai, nurodymai įrašinėjami. 

 

Specifika – skirtinga

Skrydžių valdymo centras rūpinasi saugiu orlaivių judėjimu oro erdvėje. Kada, kur ir kaip kilti, kada, kaip ir kur leistis, įvertinti visus įmanomus „o jeigu...“, oro sąlygas, pačius netikėčiausius dalykus. Skrydžių valdymo centras netoli jūros taip pat turi savo subtilybių. Rūkas, vėjų kryptys, orų permainos – viskas savita. Ganėtinai opi problema yra ir paukščiai, kurie iš pajūrio suskrenda į didelę oro uosto erdvę. Su jais kovoja daugelis oro uostų – net ir vienas kiras gali tapti nelaimės priežastimi. 

 

Mėgsta savo darbą

„Kai kam nors pasakau, kad dirbu Skrydžių valdymo centre, daugelis klausia, ar galiu jiems parūpinti pigesnių bilietų“, - juokėsi skrydžių vadovė Rasa Kiaudienė. Moteris prisipažįsta, jog ir pati, susidomėjusi aviacijos mokslais, nelabai žinojo būsimos specialybės specifiką. „Iš tiesų, informacijos apie aviacijos subtilybes, skrydžių valdymą, profesijas ir tų profesionalų darbą yra labai mažai. Tik apsilankiusi Palangos skrydžių valdymo centre, realiai pamačiau, kas tai yra“, - teigė R.Kiaudienė. Itin atsakingą ir įtemptą darbą dirbanti moteris tikino, jog džiaugiasi savo pasirinkimu – dirba mylimą, mėgiamą darbą. Be Rasos centre dirba dar viena moteris, skrydžių vadovė.


Priešinosi moterims kolektyve

Vadovas šypteli, paklaustas apie aviacijos pasaulyje besisukančias moteris. „Iš tiesų, tai nėra dažnas reiškinys. O ir mes patys, priimdami moteris į komandą buvome tarp pirmųjų. Tiesą pasakius, ginčų būta daug – esą moterys čia nepritaps, bus per sunku. Komandą teko ilgai raminti ir įtikinėti, jog viskas bus gerai. Taip ir buvo – į Palangos skrydžių valdymo centro kolektyvą jos įnešė naujų vėjų. Jos visai kitokios, kitaip mąsto, kitaip dirba, todėl ir vyrams buvo kur pasitempti. Labai džiaugiuosi, kad tik apsižvalgyti atėjusios merginos po studijų baigimo atėjo pas mus. Galbūt keista, tačiau jos netgi racionalesnės, susikoncentravusios ir nepasiduoda emocijoms. Visa komanda vėliau pripažino, kad šis sprendimas buvo teisingas“, - pasakojo A.Balčiūnas.

 

Potraukis dangui

„Tikrai neįvardinsiu priežasties, kas žmones atveda į aviaciją. Kažkoks nežemiškas potraukis, susidomėjimas. Bet mano patirtis rodo, jog aviaciniame pasaulyje sukasi tik tie žmonės, kurie kaip fanatikai myli savo darbą, savo sritį. Aš nė akimirkos nesigailėjau, kad pasirinkau būtent aviaciją. Mano nuomone, atrasti ir dirbti ten, kur trokšti, apie ką svajoji, ir ką dievini – yra didžiulė vertybė“, - kalbėjo Palangos skrydžių valdymo centro vadovas Albinas Balčiūnas. Dar vaikystėje susidomėjęs dangaus skrajūnais, užvertęs galvą jis dairydavosi į dangų. „Net po tiek metų aš vis dar dairausi į dangų. Manau, tą darome mes visi, dirbantys aviacijoje“, - šypteli vadovas.

 

Smulkmenų aviacijoje nėra

Nors kalbinti pašnekovai tikino net laisvalaikiu besidairantys į dangų, romantikos tame, turbūt, mažai. „Jūs įsivaizduokite avilį, į kurį suskrenda bitės – viena po kitos, greitai, intensyviai. Toks yra ir oro uostas. Čia nėra laiko dvejoti, spėlioti. Tai, ką paprastai žmogus padaro per vieną minutę, mes privalome padaryti per 10 sekundžių, o kitas pasilikti nenumatytiems atvejams, apsidrausti, numatyti įvairiausias galimybes, apsvarstyti daugybę veiksnių. Aviacijoje daugeliu atvejų klaidų būti tiesiog negali – jų ištaisyti dažnai neįmanoma. Mūsų darbe – milžiniški greičiai, o laiko limitas – ribotas. Smulkmenų aviacijoje taip pat nėra – svarbu viskas“, - pasakojo A.Balčiūnas.

 

Kaip šeima, kaip vienas kumštis

„Specialistas turi susipažinti su savo darbo vieta, praeiti gausybę apmokymų, išlaikyti egzaminus, priprasti prie konkrečių sąlygų, vietos, intensyvumo. Be to, mūsų darbe visą gyvenimą privalai mokytis, neprarasti budrumo. Tarkim, prieš 15 metų ir dabar, skrydžių valdymo darbo specifika, technika, reikalavimai, skiriasi kaip diena nuo nakties. Viso to reikėjo išmokti“, - kalbėjo vadovas, patvirtindamas, jog intensyvaus mokymosi reikalaujančioje srityje specialistų kaita – minimali. Anot A.Balčiūno, ir Palangos skrydžių valdymo centre kaita tik natūrali: į užtarnautą poilsį išeina vieni, į jų vietą – ateina nauji. Tad per ilgus metus bendro darbo visi darbuotojai – tarsi šeima. „Kiekvienu, be išlygų, galiu pasitikėti maksimaliai. Nekyla net menkiausios abejonės. Visi be galo atsakingi, geranoriški, uolūs. Turiu tiesiog auksinį kolektyvą“, - prisipažįsta vadovas.

A.Balčiūno teigimu, ir po darbo visas kolektyvas puikiai sutaria. „Su kiekvienu yra apie ką šnekėtis. Visi kažkuo domisi, turi mėgiamos veiklos. Humoras – taip pat pagalbininkas po darbo, kuriame apstu streso ir lemiamų sprendimų“, - atviravo Palangos skrydžių valdymo centro direktorius.

 

Aviacija – ne kiekvienam

Pamainos viršininkas Janis, paklaustas apie darbo specifiką ir tai, kaip atsirado aviacijoje, greitakalbe žėrė žodžius. „Užaugau tarp lėktuvų, nes tėvas jau sukosi aviaciniame pasaulyje. Buvo įdomu, smalsu, tačiau tais laikais aviacijos mokslai buvo daug kam tiesiog nepasiekiami. Milžiniški reikalavimai, konkursai, fizinės ištvermės reikalavimai. Panašiai yra ir dabar – ir dabar net baigę mokslus, į savo sritį pasineria tik tie, kas turi stiprią motyvaciją, energijos ir pasiryžimo. Taipogi, puikų psichologinį ir fizinį pasirengimą. Savu laiku aš dar dvejojau – jūra ar aviacija? Bet esu įsitikinęs, jog mano pasirinkimas – puikus“, - pritardamas minčiai, jog aviacijos pasaulio atstovai – savo darbo fanatikai, sakė Janis, kurio vaikystė prabėgo Latvijoje. 

 

Svarbiausia – gyvybė, pats žmogus

Specialistas vieną po kito bėrė pasakojimus apie stresines, konfliktines ar tiesiog psichologiškai sunkais situacijas, technikos subtilybes, pastebėjimus iš kolegų darbo svečiose šalyse, veiksnius, į ką turi atsižvelgti kiekvienas skrydžio valdymo specialistas. „Kur jums visa tai telpa? Kaip išmokote?“, - klausiu. Janis ir Rasa šypteli – viskas jiems darbo kasdienybė, išmokti ir tiesiog natūraliai suprantami dalykai. Gelbsti intuicija, patirtis, suvokimas to, jog jų darbo centre – ne lėktuvas, ne lėktuvų eismas, o pats žmogus. „Tai, kas ekrane tik taškelis, pažymėtas tam tikru skaičių kodu, iš taško A į tašką B judantis objektas, iš tiesų – lėktuvas su įgula, keleiviais. Mums svarbiausias pats žmogus, gyvybė“, - sutartinai kartojo Palangos skrydžių valdymo centro darbuotojai.

Tiesą sakant, lenkiuosi tokį milžiniškos atsakomybės darbą dirbantiems žmonėms – savo srities specialistams. Šiais laikais, kai be aviacijos neįsivaizduojamas kone nei vienos pasaulio valstybės gyvenimas, saugios ir prižiūrimos oro erdvės klausimas – itin aktualus. Įvertinti situaciją, priimti sprendimus, reaguoti į visus įmanomus veiksnius, prisiimti atsakomybę, nesuvokiamus dalykus paversti veiksmais, niekuomet nenuleisti rankų ir likti nuošalyje. Tai – tik tikrai stipriems žmonėms.


Palangos skrydžių valdymo centro vadovas A.Balčiūnas aviacijos pasauliui atidavė tris dešimtmečius.


Pačių atsakingiausių ir nematomų darbų dalį atlieka inžinieriai Raimondas Kekys(kairėje) ir Olegas Palivonas.



Rasa Kiaudienė tikino, jog dirba mylimą darbą.



Jūsų komentaras:

Taip pat skaitykite

Artėjant balandžiui, švaros mėnesiui, pagrindinius nacionalinius duomenis tvarkantis Registrų centras primena, kad tvarkos ir higienos nederėtų pamiršti ne tik savo namų ar darbo aplinkoje, bet ir vadovaujant įmonėms bei organizacijoms.


Miesto centre – ties Vytauto ir Jūratės gatvių sankirta – kyla modernus Jaunimo užimtumo ir savanorystės centras, kuriame kurorto jaunuoliai turės puikias sąlygas susiburti bei užsiimti patinkančia ir prasminga veikla. 


Siekiant sujungti Palangą su Šventąja alternatyviu keliu, ketvirtadienį, lapkričio  11 d., Taryba apsisprendė dėl susisiekimo komunikacijų inžinerinės infrastruktūros vystymo plano rengimo. 


Nuo rugpjūčio 1 d. Lietuvos miestuose, kuriuose yra oro uostai, bus taikoma paprastesnė bepiločių orlaivių (dronų) skrydžių derinimo tvarka. Specialieji tokių skrydžių reikalavimai numatyti Susisiekimo ministerijos inicijuotuose Aviacijos įstatymo pakeitimuose, kuriuos priėmė Seimas.


Šią, kaip ir praėjusią, vasarą daugybės lietuvių keliai ves į Palangą. Populiariajam pajūrio kurortui jau dešimtmetį vadovaujantis meras Šarūnas Vaitkus nesidrovėdamas tvirtina, kad per šį laikotarpį Palanga smarkiai pasikeitė ir yra ant sėkmės bangos. Panašu, jog nė pandemija kurortui nesmogė žemiau juostos – meras šį laikotarpį apibūdina kaip...


Itin populiarus dviračių bei pėsčiųjų takas, nusidriekęs palei Klaipėdos plentą nuo sankryžos su Malūno ir Sodų gatvėmis iki miesto ligoninės, tapo patogesnis bei saugesnis – čia įrengtas apšvietimas.


Itin populiariame dviračių bei pėsčiųjų take, nusidriekusiame nuo prekybos centro „Rimi“ iki miesto ligoninės, pluša darbininkai – prasidėjo maždaug dviejų kilometrų ilgio tako remonto parengiamieji darbai.


Vienas svarbiausių Palangos atributų – Palangos tiltas – po sezono atidarymo šventės šurmulio bus visas perdažytas, o medinis takas vedantis link jo jau šią savaitę, trečiadienį, buvo prikeltas naujam gyvenimui: pakeista danga, sudėtos jo prieigose naujos kaladėlės. Palangos komunalininkai jau pasiruošė sezono atidarymo šventei rytoj...


Vakar popietę Klaipėdos teritorinės darbo biržos Palangos skyriuje buvo atidarytas papildomas Jaunimo darbo centras (JDC), aptarnausiantis darbo ieškančius ir profesinę karjerą planuojančius jaunus asmenis iki 29 metų amžiaus bei darbdavius, siekiančius įdarbinti jaunimą. Į naujomis spalvomis suspindusią Palangos darbo biržos pirmojo aukšto erdvę, kur įsikūrė JDC...


Palanga – ne tik saulėlydis nuo jūros tilto, triukšminga J.Basanavičiaus gatvė ir dviračių takas pušyne. Palangą savotiškai reprezentuoja ir virš galvos kylantys ir besileidžiantys lėktuvai. Tačiau retas susimąsto, kaip, kada ir kodėl jie kyla ir leidžiasi.


Palangos tiltas gyvai
Renginių kalendorius