Šventosios uostas: prieš akis – realūs pokyčiai

Palangos savivaldybė įgyvendina labai ambicingą valstybinio lygio ir svarbos projektą – atstato Šventosios uostą. Per gana trumpą laiką labai daug nuveikta. Artimiausiuose planuose – krantinių rekonstravimas ir molų statyba. Tikimasi, kad kitąmet bus pastatyta ir Regioninė buriavimo mokykla.
Dalykiškai suplanuotos lėšos
Prieš šešerius metus, 2018-aisiais, Vyriausybės nutarimu patikėjimo teise Palangos savivaldybei perduota valdyti Šventosios uosto teritorija.
Jau 2019 m. savivaldybė dalyvavo Europos Sąjungos finansuojamame projekte. Iš Žemės ūkio ministerijos gauta 1,7 eurų Šventosios uoste įrengti infrastruktūrą žvejams.
„Bet tų pinigų, aišku, nepakako. Tas projektas kainavo apie 6 mln. eurų. Likusios lėšos buvo savivaldybės pinigai“,– kalbėjo Palangos meras Šarūnas Vaitkus.
Kurorto meras pabrėžė, kad ankstesnė vyriausybė kartu su Finansų ministerija tarpininkavo kreipiantis į Europos Komisiją, kad būtų pakeistos gairės ir dabartinis Šventosios uosto pagrindinis statybų etapas (uosto molų statyba), kurį planuojama netrukus pradėti, būtų finansuojamas naudojant savivaldybės regionines lėšas.
„Jokiu būdu nekalbame apie kitų savivaldybių regionines lėšas, kurios yra bendros. Mes turime tam tikrą dalį lėšų, kurias galėtume panaudoti prieplaukos įrengimui. Pradžiai uosto statyboms pinigų turime. Kiek man žinoma, ir valstybės biudžete tam yra suplanuota kažkiek lėšų šiems, kitiems ir dar kitiems metams“, – patikino Š. Vaitkus.
Kiek dar pinigų reikės Šventosios uosto statyboms, prognozuoti esą sudėtinga. Dabar savivaldybė rengia techninį projektą, po to bus aiškesnė uosto statybų kaina.
„Aišku, statybų kaina bus mažesnė, negu būtume statę pagal 2015 m. parengtą projektą, nes dabar yra naujesnių technologijų, kurios atpigina statybas. Dėl to mes ir rengėme naują techninį projektą. Rugpjūčio mėnesį turėtume gauti statybos leidimą. Projektuojame ir vakarinę krantinę, Buriavimo mokyklos pastatą, kurios statybos prasidės dar šiais metais“, – pasakojo Š. Vaitkus.
Mokyklos pastatui tikimasi statybos leidimą gauti birželį–liepą. Pastatas bus statomas Palangos biudžeto lėšomis, o kitais metais planuojama jį užbaigti ir perduoti Regiono buriavimo mokyklai „Žiemys“, kurios dalininkais yra ir Palangos savivaldybė.
Teigiama, kad buriavimo mokyklos poreikis aktualus visam Klaipėdos regionui, tą akcentavo ir Klaipėdos regiono merai, ir Lietuvos buriuotojų sąjunga.
Naudinga krantotvarkos sprendimams
Šiuo metu projektuojami molai. Vienas esminių klausimų, kaip jie paveiks kranto liniją, esą ar nesutrumpės dėl to pačios Palangos paplūdimiai?
„Atliktos visos studijos, kurių išvadose rašoma, kad poveikis Palangos paplūdimiams bus teigiamas, nes smėlis migruoja iš šiaurės į pietus. Tiek Latvijos, tiek ir pačios Šventosios paplūdimiai yra ženkliai platesni nei Palangos. Tad naujo molo statyba (kur vien pietinio molo ilgis bus 660 m, o šiaurinio – 400 m) kaip tik stabdys smėlio migraciją į pietinę pakrantės dalį, o sukauptu smėliu prie molų mes galėsime papildyti Palangos paplūdimius. Tai dar viena ekologinė priemonė, kuri pasitarnaus pigesniems krantotvarkos sprendimams“, – pabrėžė Palangos meras.
Pastaraisiais metais paplūdimiai ties Palangos tiltu buvo papildomi smėliu iš Neringos karjerų, kuris būdavo atgabenamas baržomis. O tai esą yra gana brangu.
Numatytas projektuojamų molų aukštis nuo vandens – 3 m.
Abiejuose – tiek šiauriniame, tiek pietiniame – moluose bus įrengti komunikaciniai kanalai apšvietimo ir kitiems reikiamiems kabeliams.
Planuojama, kad šiaurinis molas bus iš riedulių, o pietinis galėtų būti naudojamas ne tik kaip molas bei jachtų prieplauka, bet ir kaip pasivaikščiojimo promenada.
„Be to, senųjų buvusio Šventosios tilto polių ir senų akmenų ketiname nejudinti, jie išliks. Molai projektuojami kiek šiauriau. Vėliau, jau po uosto statybos, galvosime, kaip juos pritaikyti. Yra įvairių idėjų“, – neslėpė Š. Vaitkus.
Pakeis ir pačią gyvenvietę
Anot Palangos mero, atsiradus uostui Šventosios gyvenvietės gyvenimas pasikeis iš esmės.
Esą jau dabar, pabaigus vieną statybų etapą – sutvarkius kelius, įrengus automobilių aikšteles, aikštes šalia uosto, įrengus slipus, ta teritorija pasikeitė neatpažįstamai.
„Po pirmojo darbų įgyvendinimo etapo savivaldybė, jei neklystu, yra išdavusi keturis leidimus viešbučių ir SPA centrų statybai Šventojoje, ko iki šiol niekada nėra buvę. Esu tikras, kad pastačius uostą čia pradės statyti ir viešbučius, ir SPA centrus, ir kitą infrastruktūrą. O tai jau yra ir mokesčiai valstybei, ir darbo vietos. Niekam ne paslaptis, kad uostai pritraukia investicijas“, – pabrėžė Š. Vaitkus, pridūręs, kad galbūt šis uostas bus skirtas ir energetikos parkams aptarnauti, ir gelbėjimo laivams švartuoti, ir krašto apsaugos reikmėms, jei bus tokia būtinybė.
Juolab šalia yra valstybės objektas – Būtingės naftos terminalas. Tad tikimasi, kad Šventosios uosto atsiradimas pritrauks daugiau investicijų ir į pačią Šventąją.
„Ar nesigailime ėmęsi uosto statybų? Galima gailėtis, bet jei nori kurti, eiti į priekį ir nori, kad tiek Palanga, tiek Šventoji gražėtų ir būtų traukos objektas ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje, turi dirbti. Mūsų komandai patinka kurti. Iššūkių yra nemenkų, bet manau, kad mes turėsime tą uostą“, – įsitikinęs Palangos meras.
Trumpai apie Šventosios jūrų uosto statybą:
2015 m. rugpjūtį parengtas Šventosios valstybinio jūrų uosto infrastruktūros statybos ir akvatorijos gilinimo techninis projektas su šešiais statybos leidimais.
1 statybos etapas – molų statyba (rengiamas naujas projektas).
2 statybos etapas – žvejams reikalingos infrastruktūros statyba (įgyvendintas).
3 statybos etapas (inžinerinių tinklų statyba) ir 4 statybos etapas (vakarinės krantinės rekonstravimas) (koreguojamas esamas projektas, jungiami etapai).
5 statybos etapas – rytinės krantinės rekonstravimas.
6 statybos etapas – akvatorijos gilinimas ir švartavimo įrangos statyba.
Šventosios valstybinis jūrų uostas – Lietuvos jūrų uostas Šventosios gyvenvietėje, prie Šventosios upės. Nuosavybės teise priklauso Lietuvos valstybei, uosto steigėja – Palangos miesto savivaldybė, kuri Susisiekimo ministerijos teikimu nustato uosto žemės, akvatorijos, rezervinių teritorijų ribas.
Uosto paskirtis: aptarnauti pramoginius, mažuosius ir sportinius laivus, žvejybos laivus.
Ateityje, įrengus jūrinius molus, aptarnauti nedidelius jūrų kruizinius ir ro-ro keleivinius laivus, aptarnauti LR valstybės sienos apsaugos tarnybos laivus, specializuotus gelbėjimo, išsiliejusios naftos surinkimo, priešgaisrinės ir jūros aplinkos apsaugos, laivybos ir žvejybos kontrolės, kitų valstybės institucijų laivus, aptarnauti Būtingės naftos terminalo pagalbinį laivyną ir avarijų likvidavimo priemones, atlikti pirminį žuvų apdorojimą, plėtoti prekybą.
Šaltinis: Palangos savivaldybės administracija
Asta Dykovienė
klaipeda.diena.lt
„Palangos tilto“ redakcija
Jūsų komentaras:
Taip pat skaitykite
Šventosios uostas: prieš akis – realūs pokyčiai
2025 03 30 | Rubrika: Miestas
Palangos savivaldybė įgyvendina labai ambicingą valstybinio lygio ir svarbos projektą – atstato Šventosios uostą. Per gana trumpą laiką labai daug nuveikta. Artimiausiuose planuose – krantinių rekonstravimas ir molų statyba. Tikimasi, kad kitąmet bus pastatyta ir Regioninė buriavimo mokykla.
Pasauliui minint Tarptautinę kovos su smurtu prieš moteris dieną, Palangos miesto savivaldybė jungiasi prie tarptautinės socialinės akcijos „16 aktyvizmo prieš smurtą prieš moteris ir mergaites dienų“.
Finansų ministerija tęsia informacinę kampaniją „ESminiai pokyčiai 2024“, kuria siekiama pristatyti ES investicijų pažangą, kuri įvyko pastaraisiais metais, ir kur ES investicijos keliaus artimiausiais metais.
Šventosios uostas jau laukia priekrantės žvejų
2023 07 14 | Rubrika: Miestas
Šventosios uostas gyvena užbaigtuvių nuotaikomis – įgyvendintas žvejybos infrastruktūros sukūrimo darbų etapas.
Šventosios uostas: koks likimas jam piešiamas?
2023 02 20 | Rubrika: Miestas
Molai ir krantinės – tokie darbai Šventosios uoste numatomi artimaisiais metais. Viliamasi, kad po kelerių metų į Šventąją galės atplaukti keliautojai jachtomis.
Vis labiau ryškėja Šventosios uosto pokyčiai
"Palangos tilto" redakcija, 2022 07 19 | Rubrika: Miestas
Šventosios uoste įsibėgėjo šiuo metu įgyvendinamo darbų etapo – žvejybos infrastruktūros sukūrimo – darbai.
Šventosios uostas: vėl metami pinigai į balą?
***, 2019 11 18 | Rubrika: Nuomonės
Esant dabartinei situacijai, kai ketinama uždrausti menkių žvejybą ištisus metus, kai žvejai prakalbo apie pasiryžimą pjaustyti savo laivus ir trauktis iš verslo, Palangos savivaldybės pradedamas antras Šventosios uosto atstatymo etapas, iš esmės skirtas žvejams, iššoko kaip Pilypas iš kanapių. Vieni sveikina tokį ryžtingą žingsnį, kiti sako...
Palangos oro uostas: per I-ąjį 2016 metų pusmetį 53 proc. daugiau negu prieš metus
2016 07 18 | Rubrika: Miestas
Po rekordinių 2015-ųjų, kai per metus Lietuvos oro uostai aptarnavo 4,2 mln. keleivių ir 50 tūkst. skrydžių, Vilniaus, Kauno ir Palangos oro vartai neketina sustoti. Pusmečio statistika rodo, kad šiemet sausio-birželio mėnesiais per Lietuvos oro uostus jau skrido 2,2 mln. žmonių – t. y. 14,6 proc. daugiau negu pernai tokiu pačiu metu. Skrydžių skaičius per tą patį laiką ūgtelėjo...
Palangos oro uostas siekia užbaigti darbus prieš Europos krepšinio čempionatą 1
Ugnė RAUDYTĖ, 2011 05 27 | Rubrika: Miestas
Pagal Europos Sąjungos Sanglaudos skatinimo veiksmų programą Palangoje yra vykdomas ES projektas „Tarptautinio Palangos oro uosto keleivių terminalo plėtra – projektavimas“, kuriuo siekiama atnaujinti ir rekonstruoti 1974 metais statytą Palangos oro uosto pastatą. „Senas pastatas jau tikrai buvo pasenęs tiek morališkai, tiek išoriškai. Jam jau tikrai reikėjo tinkamos rekonstrukcijos“,-...
Šventosios uostas taps ispanišku
www.ve.lt, 2010 01 20 | Rubrika: Miestas
Praėjusį antradienį Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijoje Ispanijos inžinierių, konsultantų bei architektų kompanijos „Alatec“ direktorius regioninėms konsultacijoms Enrique Uribarri pristatė Šventosios jūrų uosto atstatymo galimybių studijos tarpinę ataskaitą.