Dviratis – gerai, „Mersedesas“ – geriau
Jeigu Amsterdame prie mero namų nerasite dviračio, vadinasi, jis, ko gero, dirba. Žinoma, į darbą jis, kaip ir šimtai kitų merijos klerkų, važiuoja tik dviračiu. Deja, Lietuvos valdininkai neskuba ropštis ant dviračio sėdynės – mieliau renkasi patogesnes valdiškas mašinas. Apie sveiką gyvenseną ir ekologiško transporto propagavimą nevengiantis papostringauti Palangos meras Vytautas Stalmokas ant dviračio darbo metu sėdasi tik per dviračiams skirtas propaguoti akcijas. Palangos miesto savivaldybei Susisiekimo ministerijos ministras Eligijus Masiulis atsiuntė raštą, kuriame ragina darbuotojams sudaryti palankias sąlygas į darbą vykti dviračiu ir taip propaguoti ekologišką transportą. Rašte prašoma pagal galimybes įrengti dviračių stovus ir visaip skatinti susisiekimą dviračiais. Kartu atsiųstos ir rekomendacijos dviračių laikymo infrastruktūros įrengimui darbovietėse. Akivaizdu, kad kol kas Palanga Amsterdamu netaps – tik keletas valdininkų ryžtasi į darbą minti pedalus. Kai kurie – lydimi šypsnių ir policininkų priekabių.
Pirkti stovų nėra už ką
UAB „Palangos komunalinis ūkis“ direktorius Konstantinas Skierus pripažįsta, kad aktyviau propaguoti kurorte dviračius trukdo ir dviračių stovų stygius, taip pat ir neretos dviračių vagystės. Daugelis nesiryžta sėsti ant dviračio, nes mano, kad ne visur kurorte saugu palikti dviratį.
„Įsivaizduoju, kad kurorte dviračių stovai turi stovėti visur – prie kiekvienos įstaigos, parduotuvės, paplūdimio. Deja, taip nėra. Dviračių stovų dar labai trūksta Vytauto gatvėje. Dviračių take stovų, manyčiau, pakanka. Jų galėjome ten daugiau pastatyti, nes infrastruktūros darbus finansavo Europos Sąjunga“, – sakė K.Skierus.
Šiais metais komunalinis ūkis kurorte dar nepastatė nė vieno dviračių stovo – nebuvo tokių prašymų. Bet, kaip teigė direktorius, net jeigu jų ir būtų, tektų pakrapštyti galvą, iš kur jų gauti:
„Savivaldybė tam nėra šiemet papildomai skyrusi pinigų, o mes savo pinigų tam tikslui neturime“, - sakė K.Skierus.
Abejoja, kaip iniciatyvas įgyvendinti
Palangos savivaldybės administracijos direktorius Valerijus Kuznecovas prisipažino, kad nėra akyse regėjęs Susisiekimo ministro kreipimosi dėl dviračių naudojimo.
Jis sakė, kad labai mėgstąs važinėti dviračiu – vos ne kiekvieną savaitgalį vasarą direktorius mina pedalus kartu su šeima iš Klaipėdos į Juodkrantę. Jis ruošiasi artimiausiu laiku išbandyti ir Palangos dviračių taką.
„Važinėti kasdien dviračiu į darbą nelabai turiu galimybių – gyvenu Klaipėdoje. Palangą pasiekiu mašina. Važiuodamas kartais aplenkiu savivaldybės darbuotoją Bernardą Skersį – jis pametęs galvą dėl dviračio. Mano žiniomis, jis – vienintelis savivaldybės darbuotojas, į darbą važiuojantis dviračiu. Anksčiau savivaldybėje dirbo moteris, kuri į darbą važinėjo dviračiu, bet neseniai ji išvyko gyventi į Vilnių“, – teigė V.Kuznecovas.
Jis mano, kad idėja – skatinti valdininkus į darbą vykti dviračiu – yra labai sveikintina, bet direktorius abejoja, kaip ją būtų galima įgyvendinti praktiškai.
„Suprantu, jeigu į darbą, kuriame nereikėtų bendrauti su žmonėmis, reikėtų vykti dviračiu. Bet savivaldybėje – gausu lankytojų. Kaip važiuosi į savivaldybę dviračiu, o paskui prakaituotas priiminėsi lankytojus?“-svarstė administracijos vadovas.
Pasak jo, valdininkai mieliau į darbą važiuotų dviračiais, jeigu savivaldybėje būtų galimybė nusimaudyti.
„Bet pagalvokite, koks skandalas kiltų, jeigu mes visiems paskelbsime, jog savivaldybėje ketiname įrengti dušą. Sakys, švaistome pinigus, norime būti išskirtiniai“, – nuogąstavo dėl viešosios nuomonės direktorius.
Anot jo, blogai, kad net prie pat savivaldybės nėra dviračių stovų.
„Miestelėnus ir miesto svečius geriausiai „patrauktų“ asmeninis miesto vadovų pavyzdys“, – sutiko V.Kuznecovas, bet, ,anot direktoriaus, daugeliui reikmių stinga pinigų – per metus savivaldybės biudžetas sumažėjo daugiau kaip dešimt milijonų litų.
Nėra galimybių nusiprausti
Savivaldybės gydytoja Lina Riaubaitė sakė, kad palaiko visas iniciatyvas populiarinti kurorte dviračius, bet teisinosi, kad pati nelabai turi galimybių dažniau važinėti dviračiu - ji gyvena Klaipėdoje ir į darbą vyksta savo automobiliu.
„Tik savaitgaliais po Klaipėdą dviračiu pasivažinėju. Neužtenka vien žmones raginti važinėti dviračiais – turėtų būti darbe sudarytos sąlygos nusiprausti. Deja, mano darbovietėje nėra tokių galimybių“, – apgailestavo L.Riaubaitė.
Gydytoja mano, kad dviračiams Palangoje yra skiriama pakankamai dėmesio.
„Naujajame dviračių take Palangoje vasarą visada pilna žmonių. Daug dviratininkų važinėja po miestą. Kalbant apie miesto valdininkus, žinau, kad civilinės metrikacijos skyriaus vedėja į darbą dviračiu važinėja“, – sakė L.Riaubaitė.
Važiuoji dviračiu – premija?
E.Masiulio bendrapartietis, Liberalų Sąjūdžio Palangos skyriaus pirmininkas Julius Tomas Žulkus, sakė, kad, propaguojant dviračius kurorte, sugalvojama daug gražių iniciatyvų, bet po skambių akcijų ir renginių miesto valdininkai mieliau ropščiasi į savo ar valdiškas mašinas.
„Palangos meras, regis, dviračiu tik per akcijas važiuoja. Paprastomis darbo dienomis – ne. Sudėtinga klerkus ant dviračių pasodinti – nebent jie gautų premiją už tai. Įdomu, kaip kostiumuoti vyrai ir sijonuotos moterys ant dviračių atrodytų. Ko gero, daugelį nuo naudojimosi dviračiais atbaido ir tai, kad nėra labai saugu laikyti dviračius viešose vietose – vagims niežti nagus“, – svarstė J. T.Žulkus.
Jis teigė neturįs galimybių į darbą važinėti dviračiu, nes gyvena Vilimiškės rajone.
„Tik savaitgaliais dviračiais su šeima stengiamės važinėti“, – sakė vyras.
Ant dviračio – nuo pat vaikystės
Nors Palangoje dirba visa armija įvairaus rango valdininkų, vos keliems dviratis yra tapęs ne tik laisvalaikio, bet ir susisiekimo priemone.
Vida Buivydienė, Palangos Civilinės metrikacijos skyriaus vedėja, mina dviratį nuo pat vaikystės.
„Kai buvau vaikas, į mokyklą dviračiu važinėdavau. Kai pradėjau dirbti – ir į darbą. Taip suderinu malonumą su naudingumu. Dviratis man tapo kaip gyvenimo būdas. Kiekvieną dieną, kol pasiekiu darbą, nuvažiuoju keturis kilometrus. Kartais ir kai kurie kolegos į darbą atmina pedalus. Gerai, kad darbe turime galimybę persirengti ir nusiprausti po dušu. Tiesa, šaltu“, – pasakojo V.Buivydienė.
Juokaudama ji teigė, kad su Palangoje žinomu dviračių fanatu Bernardu Skersiu ji negalinti varžytis. „Jis – rekordininkas“, – juokėsi vedėja.
Moteris įsitikinusi, kad Palangoje yra visos galimybės važinėtis dviračiu, nors, anot jos, stovų galėtų būti daugiau.
„Dviračių stovo nėra ir prie Civilinės metrikacijos skyriaus. Buvo kilusi mintis užsakyti stovą, bet jo taip ir neužsakėme. Dviračius žmonės rakina prie suoliukų ar pasistato šalia medžių. Aš savo dviratį pasistatau skyriaus patalpose – man jau du dviračius Palangoje pavogė,“ – prisipažino V.Buivydienė.
Kostiumas - darbe
55-erių metų savivaldybės Komunalinio ūkio skyriaus vyresnysis specialistas Bernardas Skersys iš Kretingos į darbą Palangoje kiekvieną dieną – vasarą ir žiemą! – dviračiu važinėja jau penkis metus.
„Važiavau dviračiu net tuomet, kai lauke tvyrojo dvidešimt dvejų laipsnių šaltis“, – prisipažino vyras.
Paklaustas, kodėl negali skirtis su dviračio balnu, valdininkas juokavo:
„O kuo dar gali sunkmetį važinėti? Degalai – brangūs, savivaldybė atlyginimo laiku nemoka. Dviratis - geriausia išeitis,“ – teigė jis. Surimtėjęs „Palangos tiltui“ sakė, kad visą gyvenimą jo galva buvo pramušta sportu. Kai buvo jaunesnis, užsiiminėjo baidarių slalomu – net penkis kartus tapo Lietuvos čempionu.
Nors, anot jo, dviračio eksploatacija yra nepalyginamai mažesnė nei automobilio, bet jam važiuoti dviračiu atsieina nemažai:
„Dviračio detalės lėčiau dyla, kai lėtai važiuoji, o aš mėgstu minti pedalus su vėjeliu. Penkiolikos kilometrų distanciją nuo namų iki darbo Palangoje įveikiu per pusvalandį. Galėčiau ir dar greičiau nuvažiuoti“, – teigė guvus vyras.
Paklaustas, kaip nenušąla nosies žiemą, B.Skersys teigė, kad nuo šalčių jį apsaugo aukšta apykakle kiniška žieminė striukė. Dviratininką pakeliui į Palangą atpažįsta ne tik vairuotojai, bet ir policijos pareigūnai:
„Kai kurie labai draugiški, pralenkdami pypteli ar ranka pamojuoja. Bet, daugiausia jauni sportinių mašinų ir džipų vairuotojai, neretai stumia dviratį prie pat kelkraščio. Blogiau su kai kuriais policijos pareigūnais – kai kurie jų sustabdę baudžia, kad važiuoju ne dviračių taku. Bet kaip juo važiuoti žiemą, jeigu jis apsnigtas, nenuvalytas?“ – retoriškai klausė vyras.
Kaip jis prisipažino, jau turįs surinkęs nemažai baudų – sumokėjęs vieną.
Atvažiavęs į darbą, ponas Bernardas apsiprausia kriauklėje. Visada šaltu vandeniu. Kostiumo kelnes ir marškinius sveikos gyvensenos propaguotojas laiko spintelėje savo kabinete.
Kai kurie kolegos, vyras įtaria, galbūt ir pasišaipo iš ekologiško transporto propaguotojo, bet jis į tai nekreipia dėmesio. Svarbiausia – puiki savijauta ir ...mažesnės išlaidos transportui.
Per gyvenimą vagys iš B.Skersio nukniaukė daugiau kaip dešimt dviračių, du iš jų – Palangoje.
„Palangos tilto“ redakcija
Jūsų komentaras:
Taip pat skaitykite
Palangiškis paaiškino, kodėl nepardavė paties sukonstruoto dviračio už 1000 eurų
"Delfi", 2021 07 19 | Rubrika: Jūros vaikai
Palangos dviračių takais važinėjanti ypatinga transporto priemonė traukia praeivių ir kitų dviratininkų dėmesį. Aukso spalvos dviratis su dviem vairais, daugybe žibintų ir atšvaitų, specialiu veidrodėliu ir komfortišką važiavimą užtikrinančia sėdyne su atlošu – vienintelis visoje Lietuvoje, rašo delfi.lt žurnalistas Mindaugas Milinis.
Detektyvas Palangoje: ties 200 metrų dviračio tako, kurio gyventojams nereikia
2020 12 10 | Rubrika: Miestas
Palangos pakraštyje, Vanagupės rajone, savivaldybė nusprendė naikinti dalį miško, kirsti mažiausiai 35 brandžius medžius. Taip siekiama nutiesti 200 metrų dviračių ir pėsčiųjų tako atkarpą, kuri niekur neveda. Kaimynystėje esančių namų gyventojai tam priešinasi, nes mano, kad taip už savivaldybės pinigus planuojama nutiesti įvažiavimą į privačią valdą.
Evaldas Kavalskis griebėsi Facebook, tikėdamas atgauti savo pavogtą dviratį antradienio naktį.
Palangos prekybininkų prašoma sudaryti išskirtines apsipirkimo sąlygas senjorams
2020 03 23 | Rubrika: Miestas
Pirmadienį, kovo 23 d., posėdžiavusi Ekstremalių situacijų komisija kreipėsi į Palangoje veikiančių didžiųjų prekybos centrų vadovybę su prašymu sudaryti išskirtines apsipirkimo sąlygas labiausiai pažeidžiamai visuomenės grupei – senjorams.
Skinasi kelią Palangiškio kortelė: dviračio išradinėti nereikėjo
Rasa GEDVILAITĖ, 2017 11 06 | Rubrika: Miestas
Praėjusią savaitę Palangos miesto savivaldybės tarybos posėdyje buvo svarstomas klausimas dėl Palangiškio kortelės. Palangiškiams tai – naujiena, tačiau, kaip juokavo „Palangos tilto“ pašnekovai, dviračio išradinėti nereikėjo – tokia kortele naudojasi kiti miestai jau keletą metų.
Žinią apie Palangą T. Lubys per Lietuvą nešė mindamas dviračio pedalus
Livija GRAJAUSKIENĖ , 2013 06 27 | Rubrika: Jūros vaikai
Kaip galima garsinti Palangos vardą Lietuvoje, kaip parodyti, kad mūsų miesto jaunimas – iniciatyvus ir neapkiautęs? Įvairiai. Ir nebūtinai spausdinant užsakomuosius straipsnius ar žūtbūt stengiantis įlisti „į televizorių”. Tai įrodė Senosios gimnazijos abiturientas Tautvydas Lubys, kartu su bendraminčių komanda dviračiu apvažiavęs septynis Lietuvos miestus ir...
Žinia apie Palangą – minant dviračių pedalus
Laura GRENDIENĖ Palangos miesto savivaldybės administracijos Jaunimo reikalų koordinatorė, 2013 06 17 | Rubrika: O man ne dzin
Palangiškiai šeštadienį išlydėjo Senosios gimnazijos abiturientą Tautvydą Lubį bei jo komandą, pasiryžusius originaliai – minant dviračių pedalus – paminėti keletą reikšmingų ir miestui svarbių datų: Palangos – Lietuvos kultūros sostinės metus, miesto 760 metų gimtadienį ir Palangos senosios gimnazijos 90-mečio jubiliejų.
Ant dviračio iš Palangos į Klaipėdą – ir istorinė pažintinė kelionė
2012 07 30 | Rubrika: Nuomonės
Esu prisiekusi dviračių mėgėja, tad, ko gero, nėra geresnio būdo išbandyti save, kaip sėsti ant dviračio ir pasipustyti padus į Klaipėdą. Taip ir padariau. Čia – mano įspūdžiai. 35 kilometrų kelionė „Vis tiek turi baigtis kada tas takas“, – galvoju sau. Baigėsi. Už maždaug 35 kilometrų. Po daugiau nei valandos jau nukabinus...
Palangos meras dažniau sės ant dviračio, kai taps Amsterdamo meru
Ugnė RAUDYTĖ, Linas JEGELEVIČIUS, 2010 09 27 | Rubrika: Miestas
Trečiadienį, tarptautinę dieną be automobilio, Lietuvoje minėjo daugelis šalies savivaldybių - kvietė gyventojus nesinaudoti tą dieną savo automobiliu, o vaikščioti pėsčiomis arba važiuoti dviračiu. Bet didžioji dauguma Palangos valdininkų su meru V. Stalmoku priekyje tądien neatsisakė automobilio patogumų. Kas, jeigu ne savivaldybės vadovai savo asmeniniu pavyzdžiu, turėtų kurti Palangos...
Dviratis – gerai, „Mersedesas“ – geriau
Linas JEGELEVIČIUS, 2010 06 12 | Rubrika: Miestas
Jeigu Amsterdame prie mero namų nerasite dviračio, vadinasi, jis, ko gero, dirba. Žinoma, į darbą jis, kaip ir šimtai kitų merijos klerkų, važiuoja tik dviračiu. Deja, Lietuvos valdininkai neskuba ropštis ant dviračio sėdynės – mieliau renkasi patogesnes valdiškas mašinas. Apie sveiką gyvenseną ir ekologiško transporto propagavimą nevengiantis papostringauti Palangos meras Vytautas...